Πόλος έλξης, τουριστικός προορισµός για προσωπικότητες που επισκέπτονταν την Ελλάδα στις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Τα θρυλικά “Αστέρια” Γλυφάδας αποτέλεσαν σηµείο αναφοράς για τα γυρίσµατα πολλών ελληνικών ταινιών εκείνης της εποχής, αφήνοντας ανεξίτηλο το σηµάδι τους ακόµα και σήµερα.
Λάµπρος Κωνσταντάρας, Κώστας Βουτσάς, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Ανδρέας Παπανδρέου, Κωνσταντίνος Καραµανλής, Πρίγκιπας Αλβέρτος του Μονακό είναι µόνο µερικά από τα µεγάλα ονόµατα που έχουν αφήσει το αποτύπωµά τους είτε στη διάσηµη Πλαζ των “Αστεριών” είτε στο νυχτερινό κέντρο.
Τόλης Βοσκόπουλος, Στράτος Διονυσίου, Αντώνης Ρέµος, Άννα Βίσση, Κωνσταντίνα, Νότης Σφακιανάκης είναι µόνο λίγα από τα µεγάλα ονόµατα που τραγούδησαν δίπλα στα κύµατα της Γλυφάδας.
Τα κοσµοπολίτικα “Αστέρια” της Γλυφάδας ξεκίνησαν να λειτουργούν προς το τέλος της δεκαετίας του 1960 και έγιναν ταυτόσηµα της καλής ζωής. Χιλιάδες Έλληνες αλλά και ξένοι λιάζονταν καθηµερινά κάτω από τις πάνινες οµπρέλες που βρίσκονταν στη διάσηµη πλαζ σε χρώµατα µπλε, πράσινο, πορτοκαλί και κίτρινο, όπως ήταν τότε η µόδα.
Όπως αναφέρουν µαρτυρίες, την εποχή εκείνη ο χώρος είχε µια ιδιαίτερη ατµόσφαιρα και απέπνεε µια αστική ευγένεια που ακόµα και σήµερα δεν µπορεί να ξεχαστεί.
Η δηµιουργία των “Αστεριών” πήρε σάρκα και οστά µέσω της σύµβασης µεταξύ του Ελληνικού Δηµοσίου, της Εθνικής Τράπεζας και της Αστήρ. Οι υπογραφές έπεσαν στις 29 Οκτωβρίου 1954, ενώ ακολούθησε συµπληρωµατική σύµβαση µε την “προσθήκη” του ΕΟΤ στις 5 Φεβρουαρίου 1955.
Οι αρχιτέκτονες Εµ. Βουρέκας, Π. Σακελλάριος και Π. Βασιλειάδης ήταν εκείνοι που ανέλαβαν, υπό την εποπτεία της Εθνικής Τράπεζας, να δηµιουργήσουν το τουριστικό συγκρότηµα “Αστήρ”, έκτασης 285 στρεµµάτων. Οι αρχιτέκτονες διαµόρφωσαν την παραλία µε αποδυτήρια, ντους, εστιατόρια, µπαρ, κλαµπ και πολυτελές συγκρότηµα από bungalows. Οι εγκαταστάσεις απέπνεαν αέρα Ευρώπης και τα “Αστέρια” ήταν το πρώτο τουριστικό συγκρότηµα µετά τη Μεταπολίτευση.
Τα σχέδια των τριών αρχιτεκτόνων µπαίνουν σε εφαρµογή µε πρώτο σταθµό τα έργα υποδοµής που θα προστατεύουν την ακτή από τα θαλάσσια ρεύµατα. Δηµιουργούνται δίκτυα αποστράγγισης, αποχέτευσης και λιµενοβραχίονες. Το συγκρότηµα σχεδιάζεται για να µπορεί να φιλοξενήσει 200 άτοµα και να εξυπηρετήσει άλλα 5.000 ηµερησίως, καθώς τα Σαββατοκύριακα ο όγκος των λουοµένων ήταν εξαιρετικά µεγάλος. Μαζί µε τις καφετέριες, τα µπαρ και τους χώρους άθλησης δηµιουργούνται και περισσότερες από 100 καµπάνες. Αυτές διαθέτουν υπνοδωµάτιο, λουτρό, αίθριο και µια µικρή κουζίνα. Βρίσκονται διάσπαρτες µέσα στο καλοκαιρινό τοπίο και προσφέρουν στον πελάτη την αίσθηση της ιδιωτικότητας και της αποµόνωσης. Για την κατασκευή των “Αστεριών” χρησιµοποιήθηκαν τα καλύτερα υλικά της εποχής, και ειδικότερα ελαφριές κατασκευές από ξύλο ιδιαίτερης αντοχής, πλάκες µαρµάρου, δάπεδα από βότσαλο θαλάσσης.
Οι καµπάνες, τα bungalows, η πλαζ αλλά και τα κέντρα εστίασης και ψυχαγωγίας κερδίζουν εκείνη την εποχή αµέσως το ενδιαφέρον όχι µόνον των Αθηναίων και των τουριστών, αλλά και του διεθνούς τζετ σετ.
Το 1998, όταν και αποφασίστηκε να ανακαινιστούν µερικές από τις καµπάνες, τα συνεργεία που ανέλαβαν το έργο βρέθηκαν µπροστά σε µια ανακάλυψη: ένα νεκροταφείο της 3ης χιλιετίας π.Χ., καθώς και εργαστήρια της ίδιας εποχής για την επεξεργασία µεταλλεύµατος, κρύβονταν µέσα στις τουριστικές εγκαταστάσεις των “Αστεριών” της Γλυφάδας. Βρέθηκε µέχρι και αρχαίο νεκροταφείο της υστερορωµαϊκής περιόδου. Κοντά στους τάφους, µάλιστα, εντοπίστηκε και ένας µεγάλος λάκκος γεµάτος σπασµένα αγγεία που µπορούσαν να συγκολληθούν, ο οποίος θεωρείται ότι είχε σχέση µε τελετουργίες.
Το 1999 η έκταση στα “Αστέρια” της Γλυφάδας πέρασε από τη θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας, ΑΞΕ ΑΣΤΗΡ, στην εταιρεία ΕΣΤΡΕΛΙΑ. Τότε η ΕΣΤΡΕΛΙΑ είχε ανακοινώσει ένα γιγάντιο πρόγραµµα εντατικής τουριστικής εκµετάλλευσης που προέβλεπε το χτίσιµο µιας µεγάλης ξενοδοχειακής µονάδας (850 κλινών), δηµιουργία πόλης διασκέδασης, δύο διώροφα συγκροτήµατα για συνεδριακό κέντρο και καζίνο, εστιατόρια, πάρκινγκ 50 στρεµµ. για 1.500 αυτοκίνητα κ.ά. Το σχέδιο, ωστόσο, ακυρώθηκε από το ΣτΕ και η έκταση των 285 στρεµµ. πέρασε στην Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης, ΕΤΑ (Εταιρεία Τουριστικών Ακινήτων), η οποία απορροφήθηκε από την ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δηµοσίου).
Εντέλει ΕΤΑΔ και Εθνική το 2013 υπέγραψαν σύµβαση µακροχρόνιας µίσθωσης µέχρι το 2042 και µετά η ΕΤΕ υποµίσθωσε την έκταση, που περιελάµβανε δύο νυχτερινά κέντρα, συγκρότηµα πλαζ µε τρία παραλιακά µπαρ, εστιατόριο µε µπαρ και πισίνα, στην εταιρεία “Ναυσικά” του οµίλου Παπαθεοχάρη.
Εκείνος δηµιούργησε στην έκταση διάφορους χώρους εκδηλώσεων και all day cafe-bar-restaurants. Ο όµιλος Παπαθεοχάρη, µέσω της εταιρείας “Ναυσικά”, σχεδίαζε τη ριζική ανακατασκευή και επέκταση των εγκαταστάσεων του Αστέρα Γλυφάδας. Το επενδυτικό του σχέδιο, το οποίο επίσης δεν υλοποιήθηκε, προέβλεπε τη δηµιουργία του 5άστερου “Asteras Glyfadas Bungalows Resort”, µε 128 bungalows και µία προεδρική σουίτα, σε έκταση 4.000 τ.µ., µε µεγάλη εσωτερική και εξωτερική πισίνα, κήπο και ελικοδρόµιο.
Το σχέδιο δεν προχώρησε και το 2017 η Grivalia του οµίλου Eurobank απέκτησε το 80% της εταιρείας “Ναυσικά Α.Ε.”, µε το άλλο 20% να ανήκει στον όµιλο Παπαθεοχάρη.
Η εν λόγω εταιρεία έχει τα δικαιώµατα εκµετάλλευσης της έκτασης, έχοντας υπογράψει συµφωνία µακροχρόνιας µίσθωσης µέχρι το 2081.
Τα “Αστέρια” Γλυφάδας αλλάζουν
Μέσα στο επόµενο διάστηµα αναµένεται να ανοίξουν τα “Αστέρια” Γλυφάδας… που θα φέρνουν την επωνυµία One&Only Aesthesis. Αποτελεί ένα έργο-ορόσηµο της Grivalia Hospitality, που θα µετατρέψει την Αθηναϊκή Ριβιέρα σε κορυφαίο προορισµό πολυτελούς φιλοξενίας διεθνώς.
Το project θα λειτουργεί υπό το κορυφαίο brand πολυτελών resorts στον κόσµο One&Only και θα είναι δυναµικής 127 κλειδιών και 14 ιδιωτικών κατοικιών, που θα φιλοξενούνται σε µια έκταση 278.000 τ.µ., µε ακτογραµµή 2,2 χλµ.
Πρόκειται για µια επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ, που θέτει νέα δεδοµένα στον πολυτελή τουρισµό της Ελλάδας, µετατρέποντας την Αθηναϊκή Ριβιέρα σε κορυφαίο προορισµό πολυτελούς φιλοξενίας παγκοσµίως.
Παράλληλα, πρόκειται για ένα έργο που συµβάλλει στην ενίσχυση της απασχόλησης, καθώς πάνω από 450 άτοµα εργάστηκαν καθηµερινά τα τελευταία 4,5 χρόνια µέσω ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών, ενώ για τις ανάγκες λειτουργίας του resort δηµιουργούνται πάνω από 500 νέες θέσεις απασχόλησης.
Πρόκειται για ένα έργο που δίνει προτεραιότητα σε θέµατα αειφορίας και βιωσιµότητας και φέρει πιστοποίηση Sustainable SITES Initiative και LEED βαθµίδας Silver, συνδυάζοντας την υψηλή αισθητική µε την περιβαλλοντικά υπεύθυνη κατασκευή και λειτουργία.
Το συγκρότηµα θα αποτελείται από 95 bungalows, 18 κατοικίες, ενώ οι δύο βίλες διαθέτουν ιδιωτικές πισίνες.
Το νέο υπερπολυτελές ξενοδοχείο θα απασχολεί 400 άτοµα προσωπικό, ενώ θα διαθέτει 120 δωµάτια, βίλες και σουίτες µε ιδιωτικές πισίνες και spa, beach club, kids club και γυµναστήριο.
Επιπλέον, στην έκταση των 280 στρεµµάτων µόνο 25 στρέµµατα θα δοµηθούν. Σε όλα τα υπόλοιπα θα φυτευτούν 200.000 φυτά και δέντρα. Το πολυτελές θέρετρο θα απευθύνεται σε πολύ εύπορους επισκέπτες, προσφέροντας ένα προϊόν που δεν είναι ανταγωνιστικό µε το υπάρχον τουριστικό προϊόν της χώρας.
Πώς θα είναι το πολυτελές θέρετρο
Το πολυτελές One&Only Aesthesis θα εκτείνεται σε 210 στρέµµατα προστατευµένης δασικής περιοχής, µέχρι την παραλία. Θα περιλαµβάνει 95 bungalows, ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η αρχιτεκτονική τους αποτίει φόρο τιµής στο design των ’60s, µε ψηλοτάβανα δωµάτια, δερµάτινες λεπτοµέρειες, γήινα χρώµατα και φυσικούς τόνους. Θα υπάρχουν επίσης 18 κατοικίες και δύο βίλες µε ιδιωτικές πισίνες και κήπους.
Η Villa One είναι η πιο χαρακτηριστική βίλα του One&Only Aesthesis. Απλώνεται σε 1.400 τ.µ. και διαθέτει δύο επίπεδα και δύο υπνοδωµάτια, µε όλες τις σύγχρονες ανέσεις. Επίσης, η Villa One µπορεί να συνδεθεί µε τη Villa Nostos, τη δεύτερη βίλα του θερέτρου, µε αποτέλεσµα να δηµιουργείται ένα κατάλυµα τεσσάρων υπνοδωµατίων. Μπορεί επίσης να προστεθεί η κατοικία Epos Residence, η οποία διαθέτει επίσης δύο υπνοδωµάτια, και δηµιουργείται έτσι µια “γειτονιά” µε έξι υπνοδωµάτια για απόδραση µιας παρέας φίλων ή µιας µεγάλης οικογένειας.
Το One&Only Aesthesis βρίσκεται στη Γλυφάδα, σε µικρή απόσταση –µόλις 30 λεπτά µε αυτοκίνητο– τόσο από το κέντρο της Αθήνας όσο και από το Διεθνές Αεροδρόµιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”.